#1 26.5.2008, 21:10

Levyraati - Yleinen kierroskeskustelu / itkuvinku

Avataanpas tälläinen koska jotkut ovat taas itkeneet asiasta tai toisesta ja koska sain keskuteluidean:!

Jousto kirjoitti:

Eipä olisi tarvinnut kärsiä Rapidsharesta, jos K olisi antanut kappaleiden lojua ZNS:n levytilaa syömässä kuluneen viikon ajan. Turha tulla osoittelemaan sormella tähän suuntaan. Ja miten voi olettaa minun alkavan kikkailla FLAC-fileiden kanssa, jos et itse jaksanut nähdä pienempää vaivaa Rapidsharen kanssa?

Tajuathan että Rapidsharessa on se helvetin ärsyttävä lataa xx määrä ja odota tunti pari että saat ladattua lisää. Sendspace olisi ollut hitusen pienempi paha, mutta epäilen ettet edes sivua tunne. Ja FLAC-filen kikkailu ei oikeasti paljoa vaadi, voipi olla että kikkailet enemmän kun loopitat kappaleita. Foobar + FLAC.exe ja automaattinen konvertointi pelastaa. Tietty, jos ei Foobaria käytä niin maailma tuhoutuu.

Ja en oikeasti usko miten osa ihmisistä ei joko kuule tai välitä 128 cbr:n ja kunnon VBR-ripin (eli joko V0 tai V2, noiden eroa en itsekään kuule välineilläni) välillä olevassa erosta. Etenkin missä tuo 128 cbr on vittumaisimmin vaikuttanut on blue_wolfin raadissa ollut L'Arc~en~Cielin DRINK IT DOWN, joka oli vielä kaiken päälle mono-rippi.

Pitäisi kai viimeinkin viimeistellä se rippaus-artikkeli että ihmiset voisivat ripata kunnon laadulla, joko MP3:ksi tai FLAC:ksi.

Tietty, on tapauksia jossa 128 cbr (kuten maduinin viime raadissa ollut RagnarokOnline kipale) on parasta mitä saa, ellei sitten huijaa ja pakkaa kappaleen uudestaan paremmalla 'laadulla'.

Korakow kirjoitti:

Ok, sen kyllä ymmärtää, että tiettyjen henkilöiden ajan saatossa töksäyttämät kommentit aiheuttavat närää. Ne saisikin jo vähitellen jättää pois.

Sori kun en osaa vittuilla hienosti hiljaa, tykkään töksäytellä. Parempi niin, kirjoitan ja puhun sitä mitä mieleeni tupsahtaa. Olisit nähnyt esseeni Tehokkaasta keräilystä. Tietty, voipi olla ettei tätä olekaan minulle suunnattu.

Ja itse nillitän tuosta laadusta koska:
A) tahdon antaa hyville kappaleille ne hyvät pisteet, mutta laatukin merkitsee. Etenkin yllämainitussa DRINK IT DOWNissa, pisteet olisi voinut alkaa kuudesta ylöspäin jos laatu olisikin ollut sitä hyvää.
B) Mulla oli tähän pointti, unohdin kun piti käydä rikkomassa kaksikymppinen.

Ja kolmanneksi, en vieläkään osaa ymmärtää miksi ihmiset itkevät siitä (etenkin itkevät epäsuoraan eivätkä voi itkeä suoraan kohteeseen) että kappaleet vaihdetaan parempilaatuisiksi. Tai tageista. Mutta toisaalta, itse useimmiten aina otankin raatikipaleet omista kirjastoista, ellei kyseessä ole uusi tulokas, jolloin joko itse etsin paremman jos laatu ei kelpaa.

Mut sitten ketjun päätarkoitukseen, eli kierroksista puheluun. Ajatukseni ovat jo tässä vaiheessa perunalaatikon teossa, mutta milloin on teillä levyraadin kappaleet yllättäneet?

Tähän hätään osaan vain sanoa Blue_wolfin kierroksella olleen Einhänderin biisin, muistanutkaan että levyllä on tuota laatua.

(Ja oikeasti, tahdon tästä ketjusta jopa melkein rakentavaa jollain tavalla, tietty vineä / flamea saa olla, tuun varmaan sitäkin heittää itse jossain vaiheessa.) Ja tulevia aiheita voisi olla raativastauksien epätodellisuus, oikesti, jos sanotaan "Hei, tämähän on ihan perusgeneerinen popihtavan rokahtava hahmoteema." ja annetaankin seiska niin pakko olla jossain väärin, eikös?

Zettai Shinri Mokushiroku
Watashi no Tanjou Zettai

Kirjautunut ulos

#2 26.5.2008, 23:29

Kishin
valvoja

Re: Levyraati - Yleinen kierroskeskustelu / itkuvinku

Kim K kirjoitti:

Alkaa pelottavasti tuntua siltä, että heti kun on päästy jonkin kärhämän yli, niin täytyy aloittaa uusi. Eikö elämässä tapahdu jo ihan tarpeeksi? Ehkei sitten.

Tuli lähinnä mieleen.

Jos jollakulla on jotain valitettavaa tai yleensäkin minkäänlaista keskusteltavaa levyraadista, niin moni nimenomaan heistä (valittajista ja keskustelijoista) on yleensä paikalla santoran omalla irc-kanavalla (ja siellä valittavat ja keskustelevat), joten en tiedä onko tällaisen uuden aiheen pykkääminen foorumille millään lailla perusteltua. Toki ihmiset ehkä vähän enemmän miettivät, mitä suustaan päästävät ketjuun kuin chattiin, joten siinä olisi sellainen pieni itsesensuurilisä mukana keskustelussa... mutta se ei toimi ainakaan näillä näkymin vielä ihan kaikilla. Se on semmoinen pieni nappi, joka napsautetaan aivossa "on"-asentoon, kun kirjoitellaan.

And pens and crayons can be jammed into inappropriate orifices.

Kirjautunut ulos

#3 26.5.2008, 23:53

Ted

Se on aina helppoa todeta, että joku ottaa asiat liian vakavasti ja vetää hernemaissipaprikat sieraimiinsa ja on tosikko ja ei ymmärrä huumoria. Ehkä näinkin, mutta asiassa on aina se kolikon toinen puoli ja voi itse miettiä, onko tavassa ilmaista huumoria jotain puutteita tai onko se sopiva raja kenties ylitetty. Peiliin kannattaa katsoa toisinaan ja niellä se kurkkua kiristävä ylpeys ja miettiä, että onko sitä itsekään ihan syytön asioiden laitaan. Harvoin nimittäin erimielisyyksissä on vain yksi syypää.

Tämä ei nyt kohdistu keneenkään erityisesti, vaan ihan yleisellä tasolla mutustelen. Monella on vaan se tapa kuitata asiat, että muut ei vaan tajua ja itsehän teen oikein. Kun on kyse yhteisöstä, niin olisi mieluisaa jos yritettäisiin löytää yhteisymmärrys. Eikä se meinaa, että kaikesta pitäisi olla mielin kielin ja nyökytellä hyväksyvästi, tokihan eri mielipiteitä löytyy ja näkemyksiä, mutta asiat menee pieleen jos ihmiset riitelee, ei asiat. Kun sen ennemmin soisi menevän juuri toisinpäin.

"Tedin allekirjoituksesta rupee menemään parasta ennen -päiväys." -Solon-

Kirjautunut ulos

#4 27.5.2008, 00:06

Kishin kirjoitti:

Jos jollakulla on jotain valitettavaa tai yleensäkin minkäänlaista keskusteltavaa levyraadista, niin moni nimenomaan heistä (valittajista ja keskustelijoista) on yleensä paikalla santoran omalla irc-kanavalla (ja siellä valittavat ja keskustelevat), joten en tiedä onko tällaisen uuden aiheen pykkääminen foorumille millään lailla perusteltua. Toki ihmiset ehkä vähän enemmän miettivät, mitä suustaan päästävät ketjuun kuin chattiin, joten siinä olisi sellainen pieni itsesensuurilisä mukana keskustelussa... mutta se ei toimi ainakaan näillä näkymin vielä ihan kaikilla. Se on semmoinen pieni nappi, joka napsautetaan aivossa "on"-asentoon, kun kirjoitellaan.

Syistä parista en ole jaksanut mirkkiä avata, joten hankalampi keskustella. Ja tuleepi näin enemmän elämää tännekin. Ja pari henkilöä ketkä ovat valittaneet sivukäsien kautta, eivät edes taida paljon irkissä olla, ehkäpä he saisivat näin keskusteluun osallistua.

Joo mut oikeasti, ei tän ketjun aihe ole mitään draamaadraamaa vetästä, vaan myös keskustelua raadistakin.

Mutta totta se on että tuo nappi on välillä kaikilla 'off'-asennossa.

Watashi no Tanjou Zettai

Kirjautunut ulos

#5 27.5.2008, 16:26

128-posselle parempilaatuiset kappaleet kuulostavat edelleen vähintään yhtä laadukkailta. Eron kuuleville parempilaatuiset kappaleet kuulostavat paremmilta. Miten ihmeessä tämä on paha juttu? Ei tiedoston korvaaminen tehokkaammin koodatulla ole mikään henkilökohtainen loukkaus ketään kohtaan. Kyse ei kuitenkaan ole mistään älyttömästä kuten että joku vaatisi raatikappaleista niitä flac-versioita.

Kirjautunut ulos

#6 28.5.2008, 06:33

Mullei mitään on nappia ole eikä tule. Ennoo kauheen fiksukaan mut oon silti kiva.
Mut sen tulin sanomaan et: Jos on jotain valittamista valittakoon helvetti itse eikä inise muille. Tämä näin, on yksi säälittävyyden asteista joita vihaan. Hakata pitäisi.
Yhdyn myös tuohon, että en vaan kertakaikkiaan voi tajuta millä tapaa tämä vaihto voi loukata ihmistä? täytyy olla jo todella ahdistunut ja yksinäinen elämä jos raja vedetään oman yksityisyyden kanssa noin korkealle. Kiitos, ampukaa itsenne jotka ette osaa vaan ottaa välillä rennosti. Tykkäsin Korakowin viestistä kyseisessä ketjussa, täydet pisteet sille. Oon sun fani.

Ai niin ja kuka on oikeesti niin pelle ja lapsellinen, että menee mauttomiin ylilyönteihin osottaakseen mielipiteensä ja vielä vinkuu ja paukuttelee henkseleitä asialla. Terveiset vaan sinnekkin, ennoo tollasten naurettavuuksien suurfani. Tätä filemuotoa tässä koputtelen jos joku ei tajua. ARG aivot levii kun osaatte olla. Eiks tän pitänyt olla kivaa? millon tästä tuli näin vakavaa? mennään luomaan jostain toisesta aiheesta draamaa niin saadaan tämä alkuperin kiva juttu puhdistettua.

Viimeksi muokattu Juli (28.5.2008, 06:37)

Pikku-Marie tulee ja syö teidät kaikki.

Kirjautunut ulos

#7 28.5.2008, 17:13

Avaan suuni vain ja ainoastaan siksi että tämä asia ärsyttää minua. Niin kuin olen ennenkin sanonut, levyraati on hauskan pitoa varten, ei tällaista draamailua varten. Minua vituttaa että, ainut asia millä santoran foorumi pysyy elossa, yritetään pilata tällä tavalla.

Minä en kuule eroa kappaleiden laadussa, enkä vastusta sitä jos kappaleiden laatua muutetaan. Mutta en silti käsitä sitä että laadusta näinkin paljon valitetaan, kun sen kerta useimmiten voi muuttaa jokainen sellaiseksi kuin haluaa. Valittajat tekevät pienestä asiasta aivan liian suuren.
Se miksi aletaan muokkaamaan linkkejä ja jakamaan kaikille se parempi laatuinen versio kappaleista, on toisaalta hyvä asia, mutta toisaalta sillä voi saada raadin pitäjän vihat niskoilleen.
En käsitä miksi raatoilu otetaan niin henkilökohtaisesti? Ei kyse ole raadin pitäjän arvostelusta vaan kappaleiden. Se että eräs henkilö lopetti raadin pitämisen kappaleiden vaihdon takia, on jo lapsellista ja typerää. Missä vaiheessa levyraadista tuli näin kauheaa? Ja miksi? En usko että kellään on tarkoitus loukata toisia, mutta asiat voi sanoa ja tehdä monella tavalla. Toivon, niin kuin Julikin, että tämä asia voitaisiin unohtaa ja aloittaa tyhjältä pöydältä.

Yhtälailla säälittävä olen niin kuin muutkin

Kirjautunut ulos

#8 28.5.2008, 19:06

Tässä topicissa ja sen alkulähteissä esille tulleet asiat, jotka eivät oikeasti edes liity vain äänenlaatuun, edustavat kaikkea sitä, mitä en lähtenyt tavoittelemaan aikanaan Levyraatia pystyyn pistäessäni. Vaikka jollain tasoilla uskalsinkin odottaa, että tämä maailman omituisimmalla kemialla pulppuava yhteisö saa aikaan jotain outoa aiheen ympärillä, egot pullistelevat ja henkilökohtaisuudet lentelevät, toivoin että tämä kaikki voisi olla jotain todella pitkäaikaista ja ennen kaikkea hauskaa.

Suoraan sanoen toivon sitä yhä edelleen ja tämän koko draaman huomasin juuri sen takia, koska tarkistin foorumin siinä uskossa, että tällaiset asiat olisi selvitetty ja itsekin voisi osallistua raatiin pitkästä aikaa turhuuksien unohduttua. Tämä ei rohkaise tällaiseen toimintaan.

"Why can't we all just get along", sanoi hippi kun Santoraan sekaantui.

Papyrus Containing the Spell to Preserve Its Possessor Against Attacks From He Who Is in the Water

Kirjautunut ulos

#9 28.5.2008, 19:52

Varmaan pitää oma näkemys tulla sanomaan, kun näyttää että meikäläisen viime raadissa ollut kappale sai äänenlaadullaan aika pahasti moskaa niskaansa.

Razakin kirjoitti:

Ja en oikeasti usko miten osa ihmisistä ei joko kuule tai välitä 128 cbr:n ja kunnon VBR-ripin (eli joko V0 tai V2, noiden eroa en itsekään kuule välineilläni) välillä olevassa erosta.

Ihmisiä on joka pussiin.
Itse henk. kohtaisesti en välitä tuon taivaallisia äänenlaaduista. Näin on näppylät täällä päin. En edes ajatellut, että äänenlaatu kyseisessä kappalaeessa oli niinkin korvia vihlovaa, sillä täällä se soi siinä missä muukin. Mutta onpas täällä myös soitettukin sitä koneessa olevaa musiikkia pari vuotta aika paskahkoilla kuulokkeilla, joten eipä sitä eroa huomaa, vaikka kuinka äänenlaatu soisi onnesta mukkuralle -menevällä tavalla loistavasti.
Mutta vaikka näin täällä "äänenlaatu. who knows and who cares" -maailmassa, ei ole asiat jokapaikassa samanlailla, kuten kuullostaa ja eikat sille mitään sitten mahda, eikä kyllä pitäisikään. Antaapa kaikkien kuunnella musiikkiaan sellaisella äänenlaadulla kuin haluavat, vielä ollaan vapaita päättämään ainakin siitä. Toivoisin vaan, että suurempi älymöly äänenlaadusta alkaisi jäämään tähän, sillä meidän paskalla äänenlaadulla musiikkia kuuuntelevien äänenlaatutiedottomien ihmistenkin ymmärtäväinen hymy voipi jossain vaiheessa vaihtua huvittuneisuudeksi. Ja se ei ole kivaa (minulle). \o/
Mutta enpä ota kantaan mihinkään muuhun kuin tähän yhteen asiaan, mikä minua taisi koskea. Tehkööt ja ajatelkoot kaikki miten haluavat, jos siitä itteleni pattia otan, niin omapahan on vikani. Mikä menee kaikkiin. Ainakin minun maailmassani. Joten jos niitä surkeita rippejä vielä raadossani teidän huonoksi onneksenne tullee, en pahoittele, mutta ymmärrän tuskanne ja luen valituksenne.

//Jotenkaan tämä ei nyt mennyt niin kuin piti, mutta menköön.
//Eletään sopuisasti ja pidetään edes yksi elävä asia täällä hauskana. Ainakin täällä näin.

Viimeksi muokattu blue_wolf (28.5.2008, 19:56)

Huh? Have I Ever Lied to You? Honestly...

Kirjautunut ulos

#10 28.5.2008, 20:17

blue_wolf kirjoitti:

Itse henk. kohtaisesti en välitä tuon taivaallisia äänenlaaduista.

En ajatellut itsekään hirveästi, ennenkuin oikeasti huomasin sen eron. Nimimerkillä pari vuotta markan muovikauttimilla kuunnellut ja niin etespäin. Tekisi mieli melkein päästä vielä kuuntelee kunnon hifisti-setillä ämpäreitä ja ihan aitoja levyjä ja katsoa huomaako eroa korvat enää. Toinen kysymys ihan uteliaisuuttani, oletko ikinä kuunnellut paremmilla kuin nykyisillä kuulokkeilla mitä omaat tai paremmilla kajareilla ja tehnyt vertailua cbr 128:n ja VBR:n kanssa?

blue_wolf kirjoitti:

Mutta onpas täällä myös soitettukin sitä koneessa olevaa musiikkia pari vuotta aika paskahkoilla kuulokkeilla, joten eipä sitä eroa huomaa, vaikka kuinka äänenlaatu soisi onnesta mukkuralle -menevällä tavalla loistavasti.

Kymysys, onko voluumi miten kovalla? Sekin kyllä vaikuttaa jos testailee laatujen eroja, etenkin jotkut ihmiset eivät oikeasti kuuntele musiikkia kuin kuiskaus-äänentasolla kun taas toiset siivoavat korvavaikut musiikin avulla. :P

blue_wolf kirjoitti:

kun näyttää että meikäläisen viime raadissa ollut kappale sai äänenlaadullaan aika pahasti moskaa niskaansa.

Ei olisi saanut moskaa täältäpäin jos olisi ollut tarjolla hyvälaatuinen rippi, mutta enpä itsekään löytänyt mistää, laiskat japanilaiset kun eivät Shareen ole tunkenut sitä.

Feenuska kirjoitti:

Se miksi aletaan muokkaamaan linkkejä ja jakamaan kaikille se parempi laatuinen versio kappaleista, on toisaalta hyvä asia, mutta toisaalta sillä voi saada raadin pitäjän vihat niskoilleen.

Miksi voisi saada, etenkin jos ne kappaleet ovat santoraan upittu? Tuossa mennään jo miunkin logiikan avulla niin outoihin alueisiin että.

Ja vielä selvennykseksi jos jollain on oikeasti epäselvää, A) tämä ketju ei ole vittuilua, vinoilua tai egopullistelua omalta osaltani. Vaikka se voi siltä vaikuttaa omien itkuvinku-termien jakelun takia, mutta luulisi että porukka täälläkin tietää että kirjoitan melkein elävällä tyylillä ja vieläpä melkein väärillä termeillä.

Ja toiseksi, koska olen kuullut että ihmiset eivät tykkää raativastauksistani, niin voisitte oikeasti sanoa suoraakin siitä. (Melkein liittyy asiaan). Mut joo, ei tällä wannabehifistillä ole muuta nyt, paitsi Raider's Marchin luukutusta koska INDY <3

Watashi no Tanjou Zettai

Kirjautunut ulos

#11 28.5.2008, 20:28

Razakin kirjoitti:

Jos ei oikeasti noiden kahden eroa kuule, niin kehoitan ottaa ne korvavaikut korvista, ja heittää koneen muoviset paskat kajarit helvettiin. Tai mistä sitä tietää jos on vaan niin hemmetin kuuro.

Tai sitten ei yksinkertaisesti kiinnosta vittuakaan, miltä se musiikin laatu omaan korvaan kuulostaa, kunhan itse pystyy siitä nauttimaan...? En koskaan sitä paitsi väittänyt, etteikö noiden välillä ole eroa, mutta käy vituttamaan, kun AINA jaksatte itkeä jostain noinkin pienestä asiasta.

Niin, ja omat tietokoneen kajarit ovat sellaiset keskinkertaiset Creativen pikkulaatikot, mutta vielä tähän mennessä yhdenkään raadin kappaleen äänenlaatu ei ole musiikkia pilannut, vaan itse paskat biisit. Kuulokaan ei ole kieltämättä parhaimmasta päästä, siitä piti huolen armeija-ajan tykistöammunnat, ja nykyisin turhan kovalla kuunneltu musiikki, mutta sekään ei vaikuta tuohon kyseiseen asiaan. Ensi kerralla kun kommentoit minua jo noinkin henkilökohtaisella tasolla, niin ota asioista ensin selvää, äläkä jauha tuollaista paskaa...

Kim K kirjoitti:

Mahdollinen vastine? "Ja ai kauheeta jos kappaleet on vaihdettu vaikka 256 kpbs:n laatuisiksi esim. 128:n sijaan, ai KAUHEETA!!!! :O:O:O:O:O:O"

Minulle ei ole tuolla asialla väliä, enkä tuota ole kommentoinutkaan, joten se siitä.

Viimeksi muokattu JTyrmi (28.5.2008, 20:31)

Not only do I not know the answer... I DON'T EVEN KNOW WHAT THE QUESTION IS!!

Kirjautunut ulos

#12 28.5.2008, 21:59

Kim K
Ylläpitäjä

JTyrmi kirjoitti:

Tai sitten ei yksinkertaisesti kiinnosta vittuakaan, miltä se musiikin laatu omaan korvaan kuulostaa, kunhan itse pystyy siitä nauttimaan...? En koskaan sitä paitsi väittänyt, etteikö noiden välillä ole eroa, mutta käy vituttamaan, kun AINA jaksatte itkeä jostain noinkin pienestä asiasta.

Kuten sanottua, kaikki eivät eroa huomaa tai siitä välitä, ja ihan vapaasti saa sitä mieltä olla. Jotkut kuitenkin huomaavat ja välittävät - varmaan hekin saavat olla sitä mieltä? (Ei oteta nyt huomioon niitä kyseenalaisia tapoja julistaa mielipiteensä.) Jos siis moni kuulee eron ja välittää asiasta, niin olisi kai järkevää, että yleiseen jakoon laitettaisiin korkealaatuinen versio - vaikka valitsija olisikin sitä mieltä, että hänelle asia on se ja sama. Kohtuullista, kuten Samikin kirjoitti.

Ja vaikka itkemissyytöksesi olikin aika yleistävä (ketkä "te"? kaikki korkeamman äänenlaadun puolustajat eivät ole täällä "itkeneet"), niin voisi sen verran puolustautua ja muistuttaa, että pahimmillaan matalalaatuinen pakkaaminen syö oleellisia osia kappaleen äänimaailmasta. Melodia ei ole aina kaikki kaikessa, joskus niillä soundeillakin on merkitystä tunnelman tai jopa kappalerakenteen kannalta.

JTyrmi kirjoitti:

Kim K kirjoitti:

Mahdollinen vastine? "Ja ai kauheeta jos kappaleet on vaihdettu vaikka 256 kpbs:n laatuisiksi esim. 128:n sijaan, ai KAUHEETA!!!! :O:O:O:O:O:O"

Minulle ei ole tuolla asialla väliä, enkä tuota ole kommentoinutkaan, joten se siitä.

Otin lainauksesi vain esimerkiksi, vastine ei toki ollut tarkoitettu nimenomaisesti sinulle. Oli vain osoitus siitä, että kyllä sitä molemmilla puolilla osataan.

Ja ihan näin sivuhuomautuksena vastaisuudenkin varalta: vaikka onkin kovin helppoa tarttua vastapuolen sammakoihin ja näin sivuuttaa ne oleellisimmat asiat ja asialliset kritiikit, niin ei se kauhean fiksua tai hyödyllistä ole.

Kirjautunut ulos

#13 28.5.2008, 22:40

Razakin kirjoitti:

Toinen kysymys ihan uteliaisuuttani, oletko ikinä kuunnellut paremmilla kuin nykyisillä kuulokkeilla mitä omaat tai paremmilla kajareilla ja tehnyt vertailua cbr 128:n ja VBR:n kanssa?

Kyllähän ne vanhat kaiuttimet olivat huomattavasti paremmat, kun ajattelee, että näiden nykyisten korvalättyjen oikea puoli ei edes toimi ja johtoa saa kääntää tiettyyn asentoon, että ääni edes kuuluu. Eli luultavasti mikä tahansa aiempi vastine, tai tuleva, on huomattavasti parempi kuin nykyinen. Minulle on siis suht kohta tärkiää vain se, että saan edes jonkinlaista selvää musiikista. Tosin, olisihan se ihan hauskaa jos jonkinlaiset kunnolla pelittävät äänentoistolaitteet olisi. Haluaisiko joku ostaa minulle synttärilahjan ja pelastaa minut pahuuden syövereistä?
VBR. Olen mitättömästi sanottuna aika tietämätön tämän laatuisista asioista ja kehoitan, ettet kysy samantyyppistä kysymystä uudestaan ennen kuin annat kunnon selonteon VBR:stä. Eli kyllä, heh heh ja heh. Kyseisen asian tietämykseni on nolla, toivottavasti sait hyvät naurut.   

Razakin kirjoitti:

Kymysys, onko voluumi miten kovalla? Sekin kyllä vaikuttaa jos testailee laatujen eroja, etenkin jotkut ihmiset eivät oikeasti kuuntele musiikkia kuin kuiskaus-äänentasolla kun taas toiset siivoavat korvavaikut musiikin avulla. :P

Kuulun "kuiskaus" -kuuntelijoihin. Liian paljon pahhaa ollaan kuultu hirittävien kuulokkeiden kuuloon negatiivisesti vaikuttavista asioista, joten olenpa sitten aika hanakasti koittanut suojelle viimeisiäkin kuulon rippeitä. Joksus tulee mietittyä, että miksi sitä mp3:sta edes kanttaa mukanaan, kun siitä hädin tuskin edes kuulee mittään.
Eikä naisilla ole korvavaikkua. Yök. 

Razakin kirjoitti:

Ei olisi saanut moskaa täältäpäin jos olisi ollut tarjolla hyvälaatuinen rippi, mutta enpä itsekään löytänyt mistää, laiskat japanilaiset kun eivät Shareen ole tunkenut sitä.

Niin, ja kuten kerroin, en itse huomannut ripissä mittään valittamista omien korvien mukaan, joten en edes ajatellut toisen version etsimistä. Mutta jooh, Kim K tuolla yllä aika hyvin sanonut asiaa, joten enpä jatka enempää.

Kirjautunut ulos

#14 28.5.2008, 22:52

blue_wolf kirjoitti:

VBR. Olen mitättömästi sanottuna aika tietämätön tämän laatuisista asioista ja kehoitan, ettet kysy samantyyppistä kysymystä uudestaan ennen kuin annat kunnon selonteon VBR:stä. Eli kyllä, heh heh ja heh. Kyseisen asian tietämykseni on nolla, toivottavasti sait hyvät naurut.

Miksi nauraisin, jos ei tietämystä ole ja sen jopa myöntää ja uskaltaa vielä kysyä että mitätähhä,selitä niinqs. Itsekään en tietänyt paskat mitään näistä kun nettiin popsahdin. Mut kopsataapas Afterdawnista selitys:
VBR on lyhenne sanoista Variable Bitrate. Se on siis tapa, jossa tietyssä ajassa ei käytetä aina saman verran tilaa tiedon tallennukseen tai siirtämiseen, vaan tilankäyttö valitaan sen hetkisten ominaisuuksien mukaan. VBR tarjoaa siis parhaan laadun käytössä olevaan tilaan nähden.

VBR siis hukkaa vähemmän bittejä ja/tai informaatiota kuin CBR (Constant Bit Rate), koska mediatiedostot ovat usein hyvin vaihtelevia, jolloin VBR voi valita aina parhaan tilankäytön.

Ja CBR:n selitys:
CBR on lyhenne sanoista Constant Bitrate. Se on siis tapa, jossa tietyssä aikayksikössä käytetään aina saman verran tilaa tiedon tallennukseen tai siirtämiseen.

Esim. 128 kbit/s bitraten CBR MP3-tiedosto vie siis 16 kilotavua (128 kilobittiä) tilaa jokaiselta sekunnilta. Eli minuutin pituinen tiedosto veisi tilaa 60 x 16 = 960 kilotavua.

CBR siis hukkaa enemmän bittejä ja/tai informaatiota toisin kuin VBR, koska mediatiedostot ovat usein hyvin vaihtelevia, jolloin käytössä on usein liikaa tai liian vähän bittejä.

Toivottavasti selvensi.

Watashi no Tanjou Zettai

Kirjautunut ulos

#15 29.5.2008, 01:16

blue_wolf kirjoitti:

Kuulun "kuiskaus" -kuuntelijoihin. Liian paljon pahhaa ollaan kuultu hirittävien kuulokkeiden kuuloon negatiivisesti vaikuttavista asioista, joten olenpa sitten aika hanakasti koittanut suojelle viimeisiäkin kuulon rippeitä. Joksus tulee mietittyä, että miksi sitä mp3:sta edes kanttaa mukanaan, kun siitä hädin tuskin edes kuulee mittään.

Kuulokkeilla voi aivan turvallisesti kuunnella niin että siitä musiikistakin kuulee kunnolla. Varsinkin sisätiloissa, joissa taustahäly on yleensä hyvin vähäistä, kuulokkeita ei tarvitse pitää kovalla kuullakseen hyvin. Jos kuulokkeilla kuunnellessaan kuulee toisen ihmisen puheen, on kuunteluvoimakkuus varmasti turvallinen.

Ulkona liikenteestä, tuulesta yms. tulee niin paljon taustamelua, että kuulokkeiden pitäisi olla vaarallisen kovalla, jos tahtoisi kuulla yhtä hyvin kaiken kuin hiljaisessa ympäristössä. Ulkona kuunnellessa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota äänenvoimakkuuteen, sillä sitä tulee helposti nostettua liikaa jos on paljon meteliä. Jos kovin meluisassa ympäristössä haluaa välttämättä kuunnella kunnolla, niin kannattaa ostaa korvatulppamalliset tai muuten ulkopuolisia ääniä vaimentavat kuulokkeet, jolloin niitä ei myöskään tarvitse pitää niin kovalla.

Tuosta laatuhommasta Kim mielestäni sanoi jo kaiken ollennaisen. En tosiaan jaksa ymmärtää, miten siitä on kenellekään haittaa jos kappaleet vaihdetaan parempilaatuisiin. Eri asia jos raadin perustaja velvoitettaisiin hankkimaan parempilaatuiset versiot, niin ymmärtäisin jos asia ei jaksaisi kiinnostaa, mutta jos vaihdos tehdään "kulissien takana", niin luulisi ettei siihen olisi mitään sanomista. Itse tuskin edes huomaisin jos minun raadissani niin kävisi, sillä tapanani ei ole kytätä pysyvätkö tiedostot samoina kuin mitä alunperin lähetin. Jokainen saa olla laadusta ja omasta kuulemisestaan mitä hyvänsä mieltä, mutta omasta puolestani voin sanoa, että 128 kbps kappaleissa ääneen saattaa tulla esim. diskantteihin ylimääräistä säröä tai muuten hävitä tunnelmaa luovia yksityiskohtia, jotka kappaleesta riippuen saattavat olla hyvinkin merkittäviä kokonaisvaikutelman kannalta. Toki hyvä kappale on hyvä kappale (ja päinvastoin) huonommalla laadullakin, mutta mielummin kappaleita kuuntelee ilman ylimääräisiä häiriöääniä.

Kirjautunut ulos

#16 29.5.2008, 14:29

Razakin kirjoitti:

Miksi nauraisin, jos ei tietämystä ole ja sen jopa myöntää ja uskaltaa vielä kysyä että mitätähhä,selitä niinqs. Itsekään en tietänyt paskat mitään näistä kun nettiin popsahdin.

Niimpäniimpä. Ei siinä minunkaan järjen juoksulla pitäisi mitään huvittavaa olla, ei ainakaan tietääkseni kukaan tänne syntyessään ole kävelevä tietosanakirja. Mutta kuten aina, eipä kaikki ole sammaa mieltä, mikä on pitänyt todistaa tässä viime aikoina.
Ja kiitoksia kun kerroit hiukan asiasta! Kyllä se nyt hiukan valaistui ja ollaan taas viisaampi.

Echo kirjoitti:

*Kaikenlaisia järkeviä pointteja.*

Olen vain varovainen ja vainoharhainen.

Kirjautunut ulos

#17 29.6.2008, 12:51

Kim K
Ylläpitäjä

(Toisesta ketjusta napattu viesti.)

Alkaa pelottavasti tuntua siltä, että heti kun on päästy jonkin kärhämän yli, niin täytyy aloittaa uusi. Eikö elämässä tapahdu jo ihan tarpeeksi? Ehkei sitten. No, avaudutaan.

Voisi ensin pohtia "äänenlaatuperseilyä" - joka on molemmin puolista, vaikka jotkut eivät sitä ehkä tajuakaan. Vikansa on niin loukkaavissa mölisijöissä kuin umpimielisissä vastarannankiiskeissäkin. Aloitetaan vaikka lainauksella:

JTyrmi kirjoitti:

Ja ai kauheeta jos kappaleet on vaikka 128kpbs esim. 256:n sijaan, ai KAUHEETA!!!! :O:O:O:O:O:O

Niin. Tietysti kaikki vittuilut ja liioiteltu negatiivinen pauhaaminen äänenlaadun puolesta on aivan typerää, mutta aika lapsellisia nämä vastakarvareaktiotkin ovat. Ja luottavat vielä perättömyyksiin: väite, ettei eroa ole, ei missään tapauksessa pidä paikkaansa. Väite, että kaikki eivät huomaa eroa kaikilla laitteistoilla, pitää paikkansa. Raativuoronsa pitävä voi ajatella, että ainoastaan sillä on merkitystä, miten kappaleet hänellä soivat, mutta aika itsekeskeinen lähestymistapa sellainen olisi. Raatelijat kuuntelevat kaikki eri vehkeillä kappaleita, joten luulisi olevan toivottavaa, että kappaleet kuulostaisivat kaikilla mahdollisimman hyvältä (järkevissä rajoissa tietysti, ei mitään massiivisia kaista- ja palvelintilasyöppöjä), minkä käytännössä saa helpoiten taattua nostamalla tiedostojen äänenlaatua. Eikä siitä edes olisi mitään merkittävää vaivaa.

Miksi siis kauhea melu ja poru? Ok, sen kyllä ymmärtää, että tiettyjen henkilöiden ajan saatossa töksäyttämät kommentit aiheuttavat närää. Ne saisikin jo vähitellen jättää pois. Mahtaako kuitenkaan paras vastareaktio olla alentua samalle tasolle provoamalla tahallaan ja vetämällä jotain teatraalisuuksia? Tuskin, ei siitä ainakaan hyötyä ole ollut, päinvastoin. Varsinkin kun samalla tajunta hämärtyi sen verran, että jopa asiallisiin ja päteviin, muiden osapuolten suoltamiin vastalauseiisiin 128-väki suhtautui vihamielisesti ja jääräpäisesti. Ei hyvä. Perseily levisi.

Sitten päästäänkin selkkauksen kummajaiseen:

Jousto kirjoitti:

Päätökseni syntyi huomattuani jaossa olevien kappaleiden jouduttua korvatuksi jälleen kerran.

En vieläkään ole kyennyt käsittämään tätä periaatetta. Miten ihmeessä tällaisesta voi loukkaantua, miksi ihmeessä edes ajaa tällaista asiaa? Tietysti voisi taas kaivaa nälvimisen esiin ja miettiä jotain siitä seurannutta kova kovaa vasten -ideologiaa, mutta kun asia ei edes koske niitä remuajia. Hullut huutakoon, ei heillä ole mitään sanottavaa raatijärjestelyihin. Voitte siis avautua minulle henkilökohtaisesti. Kukaan solvaaja ei ole mitenkään vaikuttanut ylläpidon päätöksiin - kyseessä oleva tapa on ollut voimassa käytännössä alusta asti. Ja suurin osa on tapaa jopa arvostanut. Ja miksipä ei, jos on mahdollista saada valitsemansa musiikki kuulostamaan paremmalta. Raadin tarkoituksena on kuitenkin valita kappaleita - siis sävellyksiä, sovituksia, teoksia - ei äänitiedostoja. Ehkä harvinaisissa poikkeustapauksissa (yksi tulee mieleen) juuri sillä tietyllä tiedostolla voi olla väliä esimerkiksi valitsijan oman muokkauksen (häivytyksen säätäminen jne.) takia, mutta normaalisti ne ovat vain korvattavissa olevia ilmenemismuotoja tietyille teoksille, eivät kenenkään suuria hengenluomuksia. Tiedostojen vaihtamisen tavoitteena ei todellakaan ole ollut henkilökohtainen loukkaus, vaan se, ettei kappaleen sisällöllinen laatu suotta hukkuisi tekijöistä riippumattomiin ulkoisiin laatuseikkoihin. Miksi tästä olisi kenellekään haittaa?

Tageista tulikin jo sanottua toista kautta.

Tässäpä tämä, ehkä jotain unohtui. Miettikää nyt kuitenkin vähän, mistä kannattaa hermostua ja mistä ei. Luulisi olevan jotain merkittävämpiäkin asioita kuin raatikappaleiden äänenlaatu. Pidetään hauskaa raadellessa, ei oteta sitä niin henkilökohtaisesti ja vakavasti. Niiq ihan oikeasti.

...Ellei sitten kuitenkin ole kyse jostain aivan muusta, bitratet kelpasivat vain sopivaksi syntipukiksi? Sitten onkin hyvä hetki miettiä, auttavatko tällaiset ratkaisut vai pitäisi tehdä jotain ihan muuta.

Jousto kirjoitti:

Näin siitäkin huolimatta, että jaossa oli jo parempilaatuiset ripit.

Tämä varsinkin haiskahtaa jo siltä, että väkisin yritettiin astua toisten varpaille ja kasvattaa draaman aineksia. Wavit nyt ovat täysin epäkäytännöllisiä nettijakeluun, tarpeettoman suuria ja rajoittuneita. Samalla vaivalla olisi tehnyt kappaleista mp3-tiedostot, vaikka sitten överit 320 CBR -laatuiset. Turhanpäiväistä liioittelua, eikä mitenkään eduksi 128-kansan aatteelle.

Kirjautunut ulos

#18 15.3.2010, 15:45

Minä itken sitä ettei meillä ole levyraatoa enää! Sen lisäksi vastausten odotusmäärä on aivan liian korkea, moniin raateihin on vastannut sellainen perus-kahdeksan ihmistä. Kahtatoista on aivan turha odottaa mikäli sellainen ihme tapahtuisi että edes joku vastaisi. Ja saataisiin tuo vanhempi levyraatikierros lukkoon samalla, siinähän on jo aivan hyvä määrä vastauksia.

Jotkut meistä vaan vielä haluaisi leikkiä levyraadilla vaikka kaikki ei siitä jaksakaan enää innostua :( Halusin vaan muistuttaa taas vaihteeksi...

"Teiltä on löytynyt penis, mutta älkää surko, se on hyvälaatuinen."

Kirjautunut ulos

#19 16.3.2010, 23:18

B-mies
Assistentti

ShamanQueen kirjoitti:

Jotkut meistä vaan vielä haluaisi leikkiä levyraadilla...

Kuten minä esimerkiksi. Mielestäni helpoin tapa hoitaa noita kierroksia on laittaa deadline samalla intervallilla jokaiselle kierrokselle. Ne, jotka eivät kommentoi biisejä, tippuvat pois ringistä ja pääsevät takaisin rinkiin jonon päähän kommentoimalla uudessa raatikierroksessa. Ei sillä ole väliä kuinka moni pysyy raadissa mukana, hyvä vaan jos karsitaan
innottomat kommentoijat pois. Jo kaksi henkilöä riittää pyörittämään levyraatia.

Kirjautunut ulos

Foorumin alaosa